Exotiska och inspirerande dagar för jagande norrlänningar

Förra onsdagen satte vi oss i bilen. Jag och Daniel. På tu man hand. Kvalitetstid tillsammans. Ett av få saker Daniel önskat sig i födelsedagspresent. Det och jaktliga äventyr. Han fyller 40 år imorgon. Kärleken. Han har vetat ett bra tag att jag skulle söderöver denna helg men vad han inte visste förrän några dagar innan resan var att han också skulle med. Till Södermanland.

Det flöt på ganska bra längs E4:an söderöver. Några korta stopp för att äta, besöka Naturkompaniet och heja på en vän. Vi funderade på om det var ett ålderstecken att man alltmer föredrar att köra i dagsljus?

Det flöt på mindre bra vid middagstid då vi närmade oss Stockholm. Lite fel tidsmässigt och med tilltagande vindar och lite snöfall. Flera trafikolyckor. Det tog TVÅ timmar att ta sig genom huvudstaden. Helt galet!

Sent om sider kom vi fram. Till vännerna Robert och Linda. Till deras fina Sörmländska gård med finfin utsikt som ofta innebär viltobservationer av olika slag.

Dagen efter var det säsongens sista dag för drevjakt med hund. De andra for till skogs medan jag åkte iväg på annat äventyr. För att hämta den nya hundkåpan till nybilen. Hämta och få monterad på plats. Hos Vallakåpan. Det tar sin tid att köra några mil längs smala, slingrande Sörmlandsvägar. Inte enbart för att de är just smala och slingriga utan för att det är så sjukt mycket vilt och spår efter dem. Något liknande kan man inte ens drömma om i Norrland (förutom möjligtvis säsongsvis då renarna är i trakterna). Några få hann jag fotografera. Både exotiskt och magiskt!

Tillbaka till vännerna tog jag en ny slingrig väg. Såklart. Det är alltid roligt med nya vägar och nya utsikter. Roligt hade det varit i jaktskogen också minsann. Jaktlyckligt. Även för maken. I Robbans slakteri var det fullt i vanlig ordning.

Robbans Bella var också nöjd.

Supergod grillmiddag på det. Klimatsmart. Kronhjort och ugnsrostade rotsaker. Inte alltför sen kväll. Redo för jakt morgonen efter. Jag hängde med på morgonkvisten. Ingen jaktlycka i den morgonens kalla vindar. Efter en varm dusch åkte jag på nya äventyr igen. Jag och den numera kompletta nybilen styrde mot Öster Malma och Svenska Jägareförbundet. Redo för nationell JAQT-konferens.

JAQT är Svenska Jägareförbundets nätverk för kvinnor. På plats var ansvariga från 14 län i vårt avlånga land. Vi diskuterade hur nätverket ska utvecklas och hur vi ska få fler kvinnliga medlemmar i Svenska Jägareförbundet. I många län har det varit lite sparlåga på JAQT-fronten sista åren men nu tar vi nya tag. Visst är du med? Håll utkik i kretsar och län. Här nedan är vi ansvariga i region norr (jag och jaktvårdskonsulenten Anja från Västerbotten, Carina från Norrbotten samt Ingela från MittNorrland).

Det är alltid lika inspirerande att vara på Öster Malma! Miljön, maten, omgivningarna men framför allt människorna. Med stor gemenskap. Med jakten som förenar. Den unika svenska jakten som vi verkligen vill bevara. På allra bästa sätt.

Fredag kväll var det middag på slottet och vidare prat kring jakt och jaqt. Mysigt så det förslår omgiven av jakthistoriens vingslag.

På kvällskvisten gick jag, Pia och Mona (ja vi var två ”Monor”) en mörkerpromenad för att spana på vildsvin. Vi fick inte ögonen på något men de var garanterat inte långt borta. Natten spenderades i en av slottsflyglarna. Inga spöken gav sig till känna. Ha ha.

Jag fick världens finaste skärbräda i present av Pia. Den har fått en hedersplats i köket. ❤

Dagen efter fortsatte konferensen. Efter lunch var det dags att vända hemåt. Jag och Daniel möttes upp. Väldigt nöjda med helgen. Lite oroliga över trafikläget hemåt då många snöstormvarningar gått ut i etern. Då vi passerat Gävle på aftonkvisten var det så pass illa att vi började googla hotell. Vi hittade ett fint med en lovordad restaurang i Hudiksvall. I normala fall skulle ni se en väldigt fin utsikt över havsviken och mot havet men på grund av snöovädret får ni försöka föreställa er den vyn denna gång.

Efter ett dygn på Öster Malma var jag verkligen inte speciellt hungrig utan fick lov att välja en lättare rätt. Mycket gott var det i alla fall. Mycket mysigt också.

Efter hotellfrukosten började vi packa in oss i bilen igen. Hjälpte en bil som kört fast i all nysnö utanför hotellet. Snövindiga vägar hemåt. På de mindre inlandsvägarna påminde de stundvis om havet. Vågor i snö. Till hemma bäst kom vi till slut. STORT tack till alla som förgyllde helgen och som gjorde den möjlig! ❤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )