Håriga rumpor, slott och filminspelning

I onsdags, efter utbildningsuppdrag i Lycksele, hoppade jag på ett propellerflygplan mot Arlanda. Allt gick bra och enligt planerna ända tills jag kom till hyrbilsstället. Där hade det blivit något fel. De hade hyrt ut ”min” Volvo. Sade de. Istället skulle jag få en mindre hybrid-Toyota. En modell jag inte ens hört talas om. Jag gav dem min mest skeptiska blick men lovade att göra ett försök. Då bilen saknade navigationssystem och med flera lysande lampor på instrumenteringen gick jag in igen. Jag är inte den som klagar och gnäller men det finns gränser. Även för mig. Då fanns det helt plötsligt en sådan Volvo som jag skulle ha från början. Märkligt men skönt.

När klockan började närma sig 22 styrde jag in på den sista slingriga vägen mot Svenska Jägareförbundets Öster Malma. Helljusen (inte ett enda extraljus på Stockholmshyrbilen) lyste upp delar av de vackra sörmländska markerna. De väldigt viltrika omgivningarna. Bara en bit före slottet fick jag bromsa minst fyra gånger för håriga rumpor i olika storlekar. För vildsvin som var i farten. Alltid lika exotiskt för en norrlänning som mig.

Jag möttes upp av Erica, Pia och Elin som kom direkt från skyttesimulatorn. Alltid lika roligt att träffa dem. Det är alltför sällan. Den här gången var vi inbjudna att delta i en JAQT-filminspelning. En film om JAQT (Jagande Aktiva Qvinnor i Tiden). Nätverket för kvinnor i Svenska Jägareförbundet. Vi satt uppe ganska sent och spånade kring filmandet, pratade mycket jakt och en massa annat. Samtidigt som vi åt världsgott kvällsfika (kall, kulinarisk och lokal vilttallrik samt vin och bubbelvatten). Avslutade kvällen med en liten hundpromenad kring slottet. Ericas Bruno (Trollängens Oswald) var modell.

Helt nära slottet ligger ”Röda längan”. Det ser lite ut som ett vandrarhem på utsidan men rymmer väldigt fina hotellrum på insidan. Blanda annat. Som jägare och viltintresserad är inredningen klockren. Till och med gardinerna har jaktligt tema.

Öster Malmas slott kan man heller inte få nog av. Varken dess historiska utsida eller jakthistoriska insida. Väl värt både ett och flera besök.

Torsdag morgon var det dimmigt och lite småregnigt. Magisk frukost i restaurangen. Många koppar kaffe. Både bekanta och mindre bekanta ansikten kom fram och hälsade. Pratade. Hela den finfina godsupplevelsen till trots är det en otroligt familjär stämning på Jägareförbundet.

Vi var ett glatt men lite nervöst gäng som väntade in filmprojektledaren Josefina från Jägareförbundet samt filmteamet från Jaktkunskap.

Älgen hade bytt plats sedan jag var här sist. Nu stod den utanför restaurangen.

När man rör sig mellan byggnaderna på Öster Malma får man dessutom ofta se andra djur. Vilda och levande. Den här dagen såg jag både dovvilt och färgglada fasaner. Hur fina är de inte!?! Tack till Erica som bromsade in så fort jag såg något röra sig.

Första delen av dagen spenderade vi med filmande och skjutande på den närliggande skjutbanan. Alla inblandade var så himla duktiga, professionella och trevliga. Det var mycket mer roligt än nervöst. En himla kul dag!

Enda nackdelen med dagen var att den gick så himla fort. Vi skulle haft minst en dag till tillsammans. Jag tog inte så mycket bilder men säger till när filmen är klar. Vid årsskiftet förhoppningsvis.

Tio minuter senare än sista avgångstid kastade jag mig i hyrbilen. I full jaktmundering. Med utevarmt ansikte och brasdoft i både näsa och kläder. Glad över dagen. Över alla trevliga människor och att allt kändes som att det gick ungefär som det skulle. Resultatet kommer att bli bra. Medan mörkret sänkte sig rattade jag mot Arlanda. Jag hann i tid. Även flyget var i tid. Kors i taket. Nästa gång jag ska till Öster Malma önskar jag mig mer tid. Till att bara vara där. På återseende!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )