Veckan då jag blev av med både hår, tandkräm och ström…

Måndag. Några timmars åkeriarbete och sedan upp i det blå. Med flyg mot huvudstaden. Tillsammans med två ”teamkollegor”. Det var ett ganska litet propellerflygplan. Det var väldigt mycket åskmoln kring Stockholm med omnejd. Jag mådde väldigt illa. Åksjuk som bara den. Hade dessutom, för första gången någonsin, glömt packa med en bok. Det kan annars hjälpa, även mot åksjuka, att försjunka i den litterära världen. Jag försökte stirra genom molnen för att hitta något att fokusera på. Försökte tänka på annat. Inte prata. Inte tänka på skräppåsen jag eventuellt skulle behöva använda till något annat.  Började se lysen. Massor. Gick ner med en rejäl landning. Skönt med frisk luft. Även regnig och blåsig sådan.

Hur läckert det än är med alla lampor man ser från ovan gillar jag ljuset ovan Norrlands glesbygd bättre. Alla dagar i veckan.

Väl i Stockholm hade busshållplatserna byggts om och flyttats. Såklart. Efter lite irrande hittade vi rätt. Väntade länge. För länge. När vi på allvar började snegla mot taxibilarna kom äntligen bussen. Gammal och skabbig med tejpad motorlucka precis där vi rymdes att sitta. Ingen skylt i bussen som berättade var vi var eller vad nästa stopp kunde tänkas vara. Ingen chaufför som kunde kommunicera det heller. Det var tur att vi alla hade varit dit vi skulle. Att vi kände igen oss. Efter en snabb incheckning på hotellrummen åt vi en sen, god och trevlig middag. Tog en öl med andra bekanta YKB-lärare.

På morgonkvisten tittade jag på nyhetsmorgon ett bra tag. Något man sällan får tid eller ro till hemmavid. Det gav ändå mer hemlängtan. Jag ringde hem och pratade med de mina. Morgonpigga. Tog en dusch och funderade varför det nästan alltid är en distinkt mer manlig doft på tvål och schampo i hotellduschar. Varför är det så?

Efter en god frukost (hotellfrukost är absolut det bästa med hotellvistelser) gick vi mot konferensen. Utbildningen för utbildare. Modern fordonsteknik med TYA, Volvo och Scania. En väldigt intressant och lärorik dag. Det fanns dessutom en glassmaskin med diverse olika strössel just utanför salen. Jag är inte så förtjust i mjukglass men ändå.

På aftonkvisten tog vi en buss tillbaka till flygplatsen. En buss i tid. På Arlanda fick de andra vänta medan jag röjde runt i pocketaffären för att hitta en bok. Mina ögon gled lite halvstressat runt hyllorna och fastnade på en jag längtat efter. Mikael Niemis nya. ”Koka björn”. Han gör mig aldrig besviken. Vi hann äta middag på flygplatsen innan det var dags för säkerhetskontrollen. Där blir jag ofta besviken. Alltid har jag något fel i min packning. Jag gillar verkligen att bara ha handbagage men jag måste sluta med det. Jag gör alltid fel. Denna gång hade jag för stor tandkrämstub med mig. Fast det var väldigt lite kvar. Men ändå. Jag både skäms och blir irriterad på samma gång. Tandkrämen fick åka till sopkorgen och jag fick åka till Lycksele. Med den nya braiga boken, helt uppslukad, utan tid att vara åksjuk. Sedan köra drygt nio mil hemåt. Lättsamma. Känna hemmaglädjen när skogens lugna, närliggande, vackra vrå närmar sig.

Onsdag. Kramkalas med barnen innan skolbussen kom och hämtade dem. Jag åkte mot Skellefteå. Möte och klipptid. Min andra klipptid detta år. Jag har funderat ett bra tag. På att mitt hår aldrig kommer att bli som jag vill att det ska vara. Det är lockigt och slitet. Trassligt. Som livet kan vara stundvis. Som en energitjuv. Som dessutom alltid fastnar i vapenremmarna på bössorna på ett eller annat sätt. Det var dags för en rejäl höstfrisyr!

På aftonen skjutsade jag Edward till simträning och strök sedan kopplet på stövaren. En bra kompensation för stadsresan. När strömmen i pejlen började ta slut, ljuset ute likaså, fick jag ta bilen och genskjuta Norma. Kalla in. Lite motvillig men glad stövare. Med några mil i benen. Imorgon har jag möte i Lycksele på eftermiddagen men morgonen ska spenderas i jaktskogen. Förhoppningsvis ”tappar” jag några skott. Garanterat fyller jag på energi. Ha en jättetrevlig helg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )