TRE DAGAR PÅ ÖSTER MALMA

Vilken helg det har varit! Otroligt lärorik. Massvis av trevliga människor. Vackra omgivningar. Inspirerande inredning. Galet god mat. På Jägareförbundets förtroendemannautbildning i deras högkvarter Öster Malma. I hjärtat av Sörmland.

Jag och Anders (också från Västerbottens länsförening) åkte propellerflygplan (låter mycket värre än vad det faktiskt var) från Umeå flygplats på fredagsmorgonen. Hämtade ut en hyrbil och rattade mot Öster Malma. Sista kilometrarna på de små slingriga vägarna var det nästan sommarkänsla. Över tjugo grader varmt. Otroligt fint landskap, bördigt och kulligt. Toppades med synen av dovvilt.

Några riktigt stora rovfåglar såg vi också. Sedan detta. Slottet på Öster Malma. Vilken syn!

Vi var ganska tidiga och klurade en stund på var den så kallade ”laggår´n” var, där vi skulle samlas. Det låg en stor, vit byggnad till höger. Ja det var faktiskt en gigantisk ladugård. Eller har varit rättare sagt.

I den byggnaden ligger Svenska Jägareförbundets kansli, konferenslokaler, gårdsbutik och viltrestaurang. I restaurangen (och på slottet) serverades fantastisk mat. Viltkött från Sörmlandsskogarna, hanterat i Öster Malmas eget slakteri. Hela helgens matupplevelser var ungefär som det brukar kännas i juletid. Man kände aldrig någon hunger men åt och åt ändå. För att det var så himla gott. Någon sade att man brukar gå upp minst två kilo efter en helg här och det kan nog stämma.

Efter lunchen gick vi runt och tittade lite i ”laggår´n”. Alla vet nog vid det här laget att jag gillar ”vild” inredning och det här gick inte av för hackor.

Sedan följde flera timmars föredrag om bland annat förbundet nu och i framtiden, föreningsstruktur, intressebevakning och en massa annat matnyttigt. Eftermiddagsfikat intogs på uteplatsen. Utan jacka. Helt otroligt vilka kontraster mot hemma där det fortfarande är minst en meter snö kvar på många ställen. Mitt i fikat kom dessutom ett helt gäng dov ut på en av ängarna ovanför. Magisk utsikt.

På kvällskvisten hade vi en liten stund på oss att hitta våra hotellrum och byta om inför middag på slottet. Hotellrummen låg på andra sidan slottet i ”Röda längan”.

Riktigt fina och rymliga rum.

På väg mot slottet i solens sista strålar.

Även de sista strålarna värmde. Vi samlades på baksidan och avnjöt en högst lokal öl från slottets källarpub före middagen.

Skulle det inte vara som en sommardag gick det även bra att sitta inne i slottskällaren. Flera små rum. Även de med passande inredning.

Det här var ingen liten älg…

När det drog ihop sig till middag fortsatte man bli hänförd. Av detta mycket charmiga och välbevarade barockslott från 1600-talet.

Vid midnatt gjorde vi kväll. Prick sju timmar senare satt vi vid frukostbordet i ”laggår´n”. Frukosten var även den som ett mindre julbord. Mätta och glada var vi redo för ytterligare några timmar med information. Om samarbete, kommunikation, utbildning och vilthantering inklusive ett besök i deras slakteri. Efter lunch fick vi en rundvandring på Öster Malma. Ute och inne. Lite mer insyn och information kring slottet.

Massor av antika jaktprylar och fantastiska målningar (både vad gäller tavlor, väggar och tak).

Vi besökte även Öster Malmas Wildlife Park. Där kan man promenera omkring på små vägar bland olika hägn. Kolla på djur. Gå en viltvårdsstig. Hit skulle man verkligen ta med barnen.

Jag föredrar helt klart frilevande djur men här har de i alla fall ganska stora och naturliga hägn. Till skillnad mot djurparker. Fasaner sprang fritt lite överallt kring slottet och hotellet. De låter verkligen roligt (alla uppskattade det inte på morgonkvisten) och är fantastiskt vackra. Efter att ha misslyckats att fota någon flera gånger gömde jag mig till slut bakom en buske och väntade ut en som gömt sig för mig.

Efter mer fika och mer intressant information, kring vårt viktiga viltvårdsuppdrag, var det dags för ytterligare en middag på slottet. Jag fotade väldigt lite av den goda maten under helgen. Jag njöt istället. Men här blev jag tvungen att ta fram kameran. En lite märkligt rätt med norrländska mått mätt men himmelens gott. Såklart. Kroppkakor fyllda med Karl-Johansvamp och mör tjälknöl (i tjocka skivor) av älg samt rårörda lingon.

En hjortroninspirerad efterrätt på det. Med björnbär.

Efter detta åkte vi med fulla magar iväg i ett gäng minibussar. På exkursion och rundtur i markerna. Med kikare och kamera. Vi började vid ett av godsets tjugo viltvatten.

Vidare på rundturen fick vi se både rådjur, (fält)harar, kron- och dovvilt. Overkligt mycket av de sistnämnda.

Vi åkte runt tills mörkret tog överhand. Väl tillbaka var det dags för nattamat på slottet. Lokala korvar, lingonketchup (sjukt gott), västerbottenspaj, gubbröra, janssons, bröd och en massa annat. Jag var verkligen inte hungrig men…

Söndagsmorgon fick vi en halvtimmes extra sömn innan en halv dag med jakt- och viltförvaltning. Mycket intressant!

Efter summering och lunch var det dags att säga hej då och påbörja resan hemåt. Fullproppad med nya kunskaper och bekantskaper. Trots ett hektiskt schema kändes det som att helgen gick himla fort. Jag rekommenderar varmt ett besök på Öster Malma. ❤

4 comments

Add Yours
  1. Britt Marie Nordquist

Underbart reporatge från en underbar plats! Varma hälsningar från en förtroendevald som inte kunde vara med på utbildningen, men som känner Öster-Malma väl ändå. Ses!

Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )