På äventyr i ÅRE med omnejd…

I tolv års tid, ungefär, har jag och maken varit till trakterna kring Åre den sista helgen i juli. Helgen med jaktmässor och annat skoj. I år var inget undantag. Hela familjen tog sig iväg i onsdagens arla morgonstund. Vi hann inte så himla långt förrän vi såg baksidan av viltstängsel…när vilt tagit sig in på fel sida…

Vi körde Indalsleden ner för omväxling skull. Var lite desorienterade ibland men fram kom vi. Efter det traditionella stoppet på Lundhags i Järpen checkade vi in på hotell Fjällgården. Här bodde vi en natt då vi faktiskt tagit oss iväg ett dygn tidigare än tänkt…

Jag och Daniel har bott här en gång tidigare och visste vilken fantastiskt utsikt som väntade. Hotellet står bokstavligen mitt i skidbacken…

Rummen är ganska små men hotellet är jättefint i övrigt. God mat. Bad och bastu…

Två goda vänner anslöt på kvällen. Efter lite surr gjorde vi en ganska tidig kväll för att orka med morgondagens äventyr i Åre…

Vi hade tänkt oss upp på Åreskutan på torsdagen men molnen dolde hela härligheten. Vi åkte till Tännforsen istället. Sveriges största vattenfall. Mäktigt och vackert. Här fotat från ”Näckens udde” under ivriga samtal om just Näcken med sönerna…

Hela familjen lite längre upp längs vattenfallet…

Jag tyckte att jag kände igen mig faktiskt och min far bekräftade att jag varit där även 1987. Efter att ha tittat på alla fina grejor i den mysiga souvenirbutiken och ätit en glass åkte vi tillbaka till Åre. Molnen var fortfarande tunga. Någon regndroppe ramlade ner. Vi installerade oss i våra stugor och hyrde cykel till äldsta sonen. Tvillingarna var lite små men fick också prova lite grann. På Åres dirtbana…

På kvällen anslöt fler vänner. Vi åt middag ute på stan. Det finns fantastiskt bra matställen där. Ganska tidig kväll även denna kväll. Fredag var det dags för en hel dag i Kall. På Västgård Game Fair. Här väntar vi med spänning på Jocke Smålänning och Kenneth Aspestrands skjutshow. Alltid lika roligt att se…

Tvillingarna var också förväntansfulla…

Edward blev lite hysterisk över att han inte fick gå fram och kasta ägg med skyttarna som han gjorde ifjol. Vår kompis ”Blomman” räddade situationen genom att ta med sönerna ner efter showen och alla tre fick autografer på armarna. Efter lite shoppande och möten med en massa trevliga bekanta och mindre bekanta gick några av oss till Mini Game Fair. De små hade som ett eget litet äventyrsområde…

Inne i skogsdungen fanns en massa roligheter. Det var lite oklart vilka som jobbade där men vi roade oss själva och kunde till och med ta igen oss en minut eller två…

Lördagen var en Åre-dag. Vi inledde med frukost på Åre bageri. Det bör man inte missa! Lite dyrt men man är mätt till middagstid. Minst…

En riktigt fin dag! Vi mammor gick själva på stan en stund sedan var det äntligen dags att hoppa på kabinbanan upp till Åreskutan. 1274 meter över havet. Lite väl högt tyckte min kompis Maria men magisk utsikt…

Även åt andra hållet. Lite kyligare också. Daniel packar upp medhavda jackor…

Glass och lokal folköl i caféet…

Sedan var det dags att åka neråt igen. Jag är så glad att vädret bjöd till så att vi fick njuta av den finfina utsikten!

Eftersom jag inte kan få nog av forsande vatten åkte vi även till Ristafallet. Även känt som ”Glupafallet” i Astrid Lindgrens absolut bästa film (och bok); Ronja Rövardotter…

På väg tillbaka shoppade vi lös på Åre Chokladfabrik och sedan kände vi på lugnet vid stugorna. Grillade, lekte och umgicks…

När små (och stora) sussade sött gick jag och Jennie en kvällspromenad. Längs Åre strand bland annat. I blå timmen…

Söndagen packade vi ihop oss. Städade stugorna. Åkte vidare till Frösön och Jämtland Game Fair. Mässan låg mycket finare till i år. På ett bättre sätt också. Inte lika trångt. Välorganiserat men inte lika avslappnat som i Kall. Inte lika mycket utställare. Några fynd gjorde vi dock även här. Träffade fler trevliga människor. Hela familjen provade att skjuta med pilbåge. Igen…

Det är himla roligt men nog är det ännu roligare då det smäller…

Hamburgare kunde man köpa av självaste Anna Skipper. Då måste det ju vara en himla nyttig hamburgare?!? God var den också…

Inlandsvägen hemåt. På söndag kväll anlände vi till hemma bäst och vilken himla tur att vi hade ett hem kvar! Åskan hade varit på rejält besök och vi hade inte dragit ut något…Det har ju inte varit ett problem alls denna sommar men nu. Det måste ha varit en rejäl smäll. Det hade nästan tagit sig i tapeten bakom kontakterna…

Så himla läskigt! Kom ihåg att dra ut dylika ting! Och fundera på placeringen också!

Stort tack till alla inblandade för en helt underbar långhelg och för att vårt hemma bäst är intakt! ❤

2 Comments on “På äventyr i ÅRE med omnejd…

1. Konstigt att man aldrig kan få arslet ur vagnen och åka till de svenska fjällen! Har ingenting att skylla på numera efter att ha varit pensionär i ordentligt ett år nu. Men, här sitter man! Har aldrig längtat till södern som många andra, men ett besök i de svenska fjällen med lite jakt och fiske finns fortfarande i mina drömmar. Tyvärr så har man inte gjort så smarta val vad ekonomin beträffar heller, så det får väl bli en dröm bland många andra. Som tur är så har jag jaktmarker att vistas i, men fågeltillgången är säkert den sämsta på åtskilliga år här i svenska Österbotten! Finnspetstiken Ronja, ett år och tre månader, har nog en otacksam uppgift att hitta någon fågel att skälla åt i höst. Och fy då för åskan i ert hem, här dras det nog ur alla sladdar så fort vi lämnar huset sommartid. Ha det gott i väntan på jakten!

Liked by 1 person

• Ja svenska fjällen är fantastiska! Och väldigt olika. Bitvis är den bland världens äldsta berggrund tror jag mig minnas. Det behöver nog inte kosta så mycket med ett besök beroende på hur du vill bo och äta. ☺
      Ja snart är det äntligen höst igen. Jag såg en stor tjäderkull imorse bland annat men fågeltillgången blir nog aldrig som den varit är jag rädd. Det blir inga toppar som förut på grund av klimatet. Trist! Men nog ska vi hitta några! Även ni hoppas jag!
      Ha det bäst och (snart) god jaktlycka! 🤗

Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )